Kpop nedir?

 K-pop ; İngilizce "Korean pop" ifadesinden kısaltma), Güney Kore kökenli bir pop müzik türüdür. K-pop, geleneksel Kore müziğinin yanı sıra pop, deneysel, rock, caz, gospel, hip hop, R&B, reggae, elektronik dans, folk, country ve klasik müzik gibi müzik türlerinden ilham alır. K-pop müziğinin modern biçimi, en eski K-pop gruplarından biri olan erkek grubu Seo Taiji and Boys'un 1992'de kurulmasıyla ortaya çıktı. Grubun farklı müzik tarzları ve türleri ile yaptıkları deneysel çalışmalar ve yabancı müzik unsurlarını Kore Pop'una entegre edebilmeleri, Güney Kore'nin çağdaş müzik sahnesini yeniden şekillendirmesine ve modernize etmesine yardımcı oldu.

Modern K-pop "İdol" kültürü, 1990'larda, K-pop'un genç ve genç yetişkinlerden oluşan fandomları toplayan bir alt kültüre dönüşmesiyle başladı. K-pop kendilerini idollere adamış ve idollerini her platformda destekleyen hayranları-fan kulüpleri ile bilinir. Erken K-pop'taki düşüşün ardından, 2003'ten itibaren TVXQ ve BoA gibi isimler, müzik türünü komşu Japon pazarına sokan ve bugün uluslararası alanda K-pop'u popülerleştirmeye devam eden yeni nesil K-pop idollerini başlattı. Çevrimiçi sosyal ağ hizmetlerinin artışı ve Güney Kore TV dizileriyle birlikte, K-pop ve Güney Kore eğlence endüstrisinin şu anki popülerliği yalnızca Doğu Asya'da değil, aynı zamanda Pakistan, Bangladeş, Hindistan, Latin Amerika, Kuzey Amerika, Afrika, Orta Doğu ve Batı dünyası genelinde de uluslararası olarak görülmektedir.

İnternet sayesinde çok geniş kitlelere yayılmış durumdadır. Bu tür, sadece müzikleriyle değil senkronize danslarıyla da ünlüdür. Çoğunlukla 3-5-7-13 kişilik erkek veya kadın olarak ayrı gruplardan oluşur. Gruplardaki sayı fazlalığının sebebi bir grubun hem sahnede hem de sahne dışında yoğun promosyon yapması gerektiği için pazarlama açısından karlı oluşu, ayrıca daha çok üyenin daha çok hayran kazandıracağı düşünüldüğünden tercih edilmesidir. Büyük gruplar, şarkı söyleme ve dans etme işini kendi aralarında daha kolay bölebilir ve genellikle gruplar, farklı alt birimlerin farklı bölgelerdeki izleyiciler için performans gösterdiği alt gruplara bölünür. Örneğin EXO, iki alt birimden oluşur: biri esas olarak Korece performans sergiler, diğeri ise esas olarak Çin pazarı için Çince performans sergiler. Bir K-pop şarkısında Batı popundan farklı olarak her zaman rap molası vardır.

2018'de K-pop önemli bir büyüme yaşadı ve gelir artışında %17,9'luk bir artış oldu. 2019 itibarıyla, K-pop, Uluslararası Fonografi Endüstrisi Federasyonu'nun "Küresel Müzik Raporu 2019"a göre dünya çapındaki ilk on müzik piyasası arasında altıncı sırada yer aldı ve BTS ve Blackpink, pazar büyümesine öncülük eden sanatçılar olarak gösterildi. 2020'de K-pop, %44.8'lik bir büyüme yaşadı ve kendisini yılın en hızlı büyüyen ana pazarı olarak konumlandırıp, rekor kıran bir yıl yaşadı.

Türün Özellikleri

Görsel-işitsel içerik

K-pop genellikle Güney Kore pop müziğine atıfta bulunsa da, bazıları onun geniş bir müzikal ve görsel öğeler yelpazesi sergileyen her şeyi kapsayan bir tür olduğunu düşünüyor.

Sanatçıların sistematik eğitimi

Güney Koreli yönetim ajansları, yetenek seçmeleri aracılığıyla bulduğu, küçük yaştaki potansiyel sanatçılara bağlayıcı sözleşmeler sunar. Stajyer adı verilen potansiyeli olan yetenekler, bir yurtta birlikte yaşarlar ve şarkı söylemeyi, dans etmeyi, yabancı dilleri konuşmayı ve çıkışlarına hazırlanırken başka beceriler kazanmayı öğrenmek için şirketteki derslerde birçok saat harcarlar. Bu "sıkı" eğitim sistemi, Batılı medya kuruluşları tarafından sıklıkla eleştirilir. 2012'de The Wall Street Journal, SM Entertainment altında bir Koreli idolü eğitmenin maliyetinin ortalama 3 milyon ABD Doları olduğunu bildirdi. Genellikle stajyerler eğitim sürecince oluşan borçlarını şirkete geri ödemek için çıkış yaptıktan sonra ilk birkaç yıl çok büyük para kazanmazlar. Bunun yanında yıllarca eğitim alsa da hiç çıkış yapamama ihtimali de çok güçlüdür. Eğer stajyerler çıkış yapmazsa, şirket politikasına göre değişmekle birlikte genelde herhangi bir borç ödemezler.

Melez tür ve ulusötesi değerler

K-pop, "katı olarak ticari değerlerinin ötesine geçen kimlik ve anlamlar" içeren kültürel bir üründür. Modern Batı seslerinin ve Afro-Amerikalı etkilerin (Hip-hop, R&B, Caz, Black pop, Soul, funk, tekno, disko, house ve Afrobeats) bir karışımı ile Korece dilinde bir performans yönü ile karakterize edilir ( senkronize dans hareketleri, dans düzeni değişiklikleri, tekrarlayıcı hareketlerden oluşan "ana koreografisi" dahil). Bazıları için, başarısından K-pop'un ulusötesi değerleri sorumludur. Farklı etnik, ulusal ve dini kökenlerden gelenlere hitap edebilecek K-pop'un doğasında bulunan ulusötesi değerler, idollerin yüksek kaliteli sunumuna bağlılığın yanı sıra stajyerlik dönemindeki eğitimin mümkün kıldığı iş ahlakı ve ince düşünceli tavırları da içerir. 

İngilizce ifadelerin kullanımı

Modern K-pop, İngilizce ifadelerin kullanımıyla dikkat çeker. Şarkılarda İngilizce ifadelerin kullanımının başlangıcını, "ABD'de eğitim görmüş Koreli-Amerikalılar ve Kore'de yaygın olarak bulunmayan İngilizce akıcılığından tam olarak yararlanan Koreli müzisyenler" den kaynaklı olabileceği şeklinde teoriler vardır. Giderek artan bir şekilde, K-pop idolleri için şarkılar üzerinde çalışmak üzere yabancı şarkı yazarları ve yapımcılar istihdam edilmektedir.

Eğlence şirketleri, bir dizi farklı yöntemle K-pop'un dünyanın diğer bölgelerine yayılmasına yardımcı oluyor. Şirketler Asya'nın diğer bölgelerindeki pazarları istedikleri için şarkıcıların İngilizce kullanmaları gerekiyor, bu da sonunda Batı pazarına açılmalarını sağlıyor. Çoğu K-pop şarkıcısı, müzik dünyasında ortak bir dil olduğu için İngilizce öğreniyor, ancak bazı şarkıcılar Japon pazarına yaklaşmak için Japonca gibi diğer yabancı dilleri de öğreniyor. Benzer şekilde, artan sayıda K-pop grubu Korece yerine İngilizce isimler kullanıyo

Karma kimliğin eleştirisi

Güney Kore'de, yükselişinden bu yana türün kimliği konusunda eleştirel tepkiler oldu. Bölgedeki önemli müzik eleştirmenlerinden bazıları K-pop'u "başlangıçtan itibaren ulusal markayı küresel pazarda tanıtmak için tasarlanmış bir endüstriyel etiket" olarak eleştirdi ve "bir pop kültürü olarak kendiliğinden oluşmadığını, ancak ticari kaygılarla hükümet tarafından yönetilen planla birlikte yaratıldığını savundu", ve aslında "türün geleneksel Kore kimliğiyle pratikte hiçbir bağı yoktur" eleştirisini getirdi. Ayrıca türün adının Japon-pop'tan geldiğine dair bir bakış açısı da var.

K-pop zaman zaman müziği kalıplaşmış ve orijinal olmayan olarak algılayan gazetecilerin eleştirileriyle karşı karşıya kaldıi.

K-pop grupları, özellikle idol gruplarının sahne stillerinde sık sık cornrows ve bandana kullanmaları nedeniyle, Afro-Amerikan kültüründen değerler çalmakla suçlanıyor.Bununla birlikte, kültürel öğelerin Kore dışındaki kültürlerden ödünç alınmasının gerçekten kültürel ödenek oluşturup oluşturmadığı veya bu kültürel ödeneğin olumsuz olup olmadığı konusunda tartışmalar mevcuttur. Akademisyen Crystal S. Anderson, "bir kültürün öğelerini orijinal bağlamlarından çıkararak ve tamamen farklı bir şekilde kullanarak sahiplenmenin, otomatik olarak olumsuz kültürel temellük teşkil etmediğini" yazıyor.,

Pazarlama

Birçok ajans, radyo yerine çevrimiçi pazarlama ve televizyon yayını promosyonlarından oluşan bir "ilk gösterim" aracılığıyla izleyicilere yeni idol grupları sunar.  Gruplara bir isim ve bir "konsept" verilir. Bu konseptler, idol gruplarının çıkışları veya geri dönüşleri sırasında kullandıkları görsel ve müzikal tema türüdür. Konseptler çıkışlar arasında değişebilir ve hayranlar genellikle erkek grubu konseptleri ile kız grubu konseptleri arasında ayrım yapar. Konseptler, genel konsept ile sevimli veya fantezi gibi tematik konseptler arasında da bölünebilir. Yeni idol grupları, başarılı bir çıkış sağlamak için genellikle piyasada iyi bilinen bir konseptle çıkış yapar. Bazen mevcut üyeler arasında alt birimler veya alt gruplar oluşturulur. İki örnek alt grup, Super Junior üyeleri Kyuhyun, Ryeowook ve Yesung'dan oluşan Super Junior-K.R.Y. ve Çin'de en çok satan K-pop alt gruplarından biri haline gelen Super Junior-M'dir.

Çevrimiçi pazarlama, dünya çapında bir kitleye ulaşmak için YouTube'da yayınlanan müzik videolarını içerir. Gerçek videodan önce grup, teaser fotoğrafları ve fragmanları yayınlar. Sonraki single'ların promosyon döngülerine, söz konusu müzisyen veya grup ara vermemiş olsa bile geri dönüş (comeback) denir. Ayrıca farklı platformlarda idollerin çoğunlukla oyunlar oynadığı özel içerikler de yayınlanır. Böylece hayranların idollerle daha çok duygusal bağ kurması amaçlanır. Genellikle idollerden birbiriyle kardeş gibi oldukları imajının verilmesi beklenir.

Dans

Noir'in elektronik dans parçası "Gangsta"nın dansı point koreografisini içerir.

Dans, K-pop'un ayrılmaz bir parçasıdır. Birden fazla şarkıcıyı bir araya getirirken, şarkıcılar şarkı söylerken ve dans ederken genellikle eşzamanlı hareketler yaparak konumlarını değiştirirler, buna "oluşum/formasyon/diziliş değiştirme" adı verilir. K-pop koreografisi genellikle, şarkının sözlerinin özelliklerine uyan koreografi içinde tekrarlayan hareketlerden oluşan bir dansa atıfta bulunan "point dansı" içerir. Super Junior'ın "Sorry Sorry" ve Brown Eyed Girls'ün "Abracadabra", kayda değer "nokta/point" koreografisine sahip şarkıların örnekleridir. Los Angeles dansçısı ve koreografı Ellen Kim'e göre, bir hayranın aynı dansı yapabilme yeteneği de dikkate alınmalıdır. Bunlara "point dansları" denir ve rutinin geri kalanını sabitler ve her hayranın gerçekleştirmek istediği vurgu hareketi olarak öne çıkarlar. Sonuç olarak, K-pop koreografları hareketleri hayranlar için basitleştirmek zorundadır.

K-pop idollerinin sektörde başarılı olmaları ve başarılı bir şekilde dans etmeleri için gerekli eğitim ve hazırlıklar yoğundur. K-pop, süper akılda kalıcı müziği, gösterişli videoları ve sanatçılarının ayrıntılı kavramsal estetiği ile tanınır. Dans, tüm bu unsurları birleştiren şeydir ve K-pop idolleri olabilecekleri en iyi dansçı olmak için yıllarca eğitim alırlar. Hatta Ateez gibi gruplar, resmi çıkışlarından önce başarılı Amerikalı koreograflar ve eğitmenlerle yurtdışında birkaç yıl eğitim alırlar.

K-pop dansı, özellikle hip-hop, kulüp ve caz dansı olmak üzere birçok dans stilinin geniş bir birleşimi olma eğilimindedir. K-pop yıllar içinde fiziksel ve görsel olarak daha karmaşık hale geldikçe, dansçılardan giderek daha zorlu koreografi yapmaları bekleniyor ve tekil bir dans hareketinin önemi genel rutin lehine azalmıştır. Bu eğilim büyük ölçüde Shinee'nin 2009 ve 2010 single'ları “ Ring Ding Dong ” ve “ Lucifer” gibi her biri karmaşık K-pop koreografisinin yeni dönemlerini başlatan point danslarından oluşan ikonik ikinci nesil dans performansları ile başladı. Shinee ayrıca grubun dans provalarını ve onları daha küçük, sindirilebilir parçalara ayırdığını gösteren K-pop dans pratik video türünü popüler hale getirdi. Bu kısmen hayranların dansı öğrenip katılabilmeleri için yapılır, ancak aynı zamanda grupları çalışkan, özverili ve yetenekli ve en önemlisi, ilişkilendirilebilir olarak tanıtmak içindir. Bazen, dansı daha da vurgulamak için, temelde yalnızca resmi müzik videosunun dans performansı olan bir "performans videosu" da bulunur.

Bir K-pop rutininin ne kadar dans ettiği, grubun ne kadar büyük olduğuna bağlıdır. Daha az üyeye sahip gruplar ya tüm zaman boyunca dans edecekler ya da soloları olan üyeler için yedek dansçılar olarak destek vereceklerdir. Çoğu zaman, gruplar ve solo sanatçılar da yedek dansçıları kullanır . Çoğu K-pop dans rutini genellikle bir ayrılma/birleşme modeli etrafında çalışır ve grup üyelerini birlikte dans etmek için bir araya geldikleri dramatik bir ana kadar ayrı tutar.

Moda

K-pop, 2000'lerin sonlarından itibaren Batı ve Asya kültürlerinin modern bir melezi haline geldikçe, K-pop içindeki moda trendleri de çeşitlilik ve farklılığı yansıttı. 2000'lerin sonundan 2010'ların başına kadar olan moda trendleri büyük ölçüde aşağıdakiler altında kategorize edilebilir:

  • Sokak: bireyselliğe odaklanır; parlak renkler, karıştır ve eşleştir stili, grafik baskılar ve Adidas ve Reebok gibi spor markaları içerir.
  • Retro: 1960'lardan 1980'lere "nostaljiyi" geri getirmeyi amaçlar; nokta baskılar ve ayrıntılı desenler içerir. Yaygın giyim eşyaları arasında kot ceketler, çizme kesimli pantolonlar, geniş pantolonlar, saç bantları, eşarplar ve güneş gözlükleri bulunur.
  • Seksi: kadınlığı ve erkekliği vurgular; saten, dantel, kürk ve deriden oluşan dikkat çekici kıyafetlere sahiptir. Yaygın giyim ürünleri arasında mini etekler, korseler, file çoraplar, yüksek topuklu ayakkabılar, kolsuz yelekler ve transparan gömlekler bulunur.
  • Siyah Beyaz: Modern ve şıklığı vurgular, zarafeti ve karizmayı sembolize eder, çoğunlukla resmi giyimde kullanılır.
  • Fütürizm: genellikle elektronik ve hip-hop türleriyle birlikte kullanılır; göz alıcı renkli parçalar, metalik detaylar ve baskılar; fütürist bir bakış açısını teşvik eder.

Güzellik Standartları

Kore güzellik standartları, ince bir vücuda, küçük bir yüze, v şeklinde bir çeneye, soluk tene, düz kaşlara, kusursuz bir cilde ve daha büyük gözlere öncelik verir. Gözler için güzellik standartları, bir kişiye daha genç bir görünüm verdiği söylenen gözlerin altındaki küçük yağ birikintilerine atıfta bulunan Kore'de kullanılan bir terim olan aegyo-sal'ı içerir. Kore güzellik standartları, aktrisler, TV kişilikleri ve K-pop yıldızları dahil olmak üzere medyadaki kişilerden büyük ölçüde etkilenir. K-pop idollerinin fiziksel görünümü Kore'deki güzellik standartlarını büyük ölçüde etkiler. İdoller arasında mükemmellik baskısı nedeniyle estetikler olağandır. Ayrıca idoller kilo konusunda baskı altındadırlar. Bazı şirketler stajyerlerinin kilolarını düzenli olarak takip eder ve kilo vermesi için onları zorlar.

Batı'dan farklı olarak, Güney Kore güzellik endüstrisi yalnızca kadınlara odaklanmaz. Makyaj, cinsiyetçi bir ürün olarak görülmez ve Güney Kore, erkeklere sunulan birçok markanın ve ürünün reklamını yapar. Bu standardın nedenlerinden biri Kore Pop müzik kültürü veya K-Pop'tur. Koreli erkeklerin temiz ve pürüzsüz bir cilde önem vermesi çok yaygındır. Saçları düzenli olarak boyamak ve şekillendirmek de olağandır. Vücut şeklinin çok kaslı olmaktan ziyade androjen görünmesi beklenir. Erkekler keskin ve şık kesim kıyafetler giyerler ve estetik ameliyatların bir sonucu olarak çift göz kapakları yaygındır. Koreli erkekler genellikle daha küçük bir yüz ve daha keskin çene hatları ile birlikte daha yüksek bir burun elde etmek için ameliyat olmayı tercih ederler.

Yorumlar